12 augusti 2014

Värdelöst vetande eller musikalisk allmänbildning?

Det är kul med faktaböcker som är så välskrivna att man slukar dem fast man inte ens visste att man var intresserad av ämnet. "Girls like us. Carole King, Joni Mitchell, Carly Simon - and the Journey of a Generation" av Sheila Weller är en sådan bok! Den enda av de tre sångerskorna och låtskrivarna som jag egentligen lyssnat på är Joni Mitchell. (Några favoritlåtar är "Both sides now", "Chelsea morning" och "Carey".) Carly Simon förknippade jag bara med 80-talshitten "Coming around again" tills jag hörde Kate Hudson misshandla "You're so vain" i en romantisk komedi för några år sedan. Carole King var bara ett namn som jag kände igen. Men nu vet jag desto mer och har dessutom lyssnat på många av de låtar som nämns i boken på Spotify. Weller sätter in de tre artisternas liv och verk i ett politiskt och socialt sammanhang och trycker på att alla tre slog igenom i en tid när kvinnorollen var stadd i stark förändring, från begränsad hemmafru till självförverkligande människa. Weller menar att King, Mitchell och Simon bidrog till den utvecklingen. I efterhand kan jag tycka att boken består av väldigt många, väldigt långtgående tolkningar av till synes väldigt enkla poplåtar (Då syftar jag inte på Joni Mitchells låtar.), men det är så bra skrivet att när jag läste det hade jag inga invändningar. Jag väljer att se det som att jag har ökat min musikaliska allmänbildning (och inte mitt värdelösa vetande)!
Betyg: EEEE
P.S. Visste ni att det är Mick Jagger som körar på "You're so vain"? Och att den handlar om Warren Beatty (och Jack Nicholson och eventuellt några till)?
P.S. 2 Vem är James Taylor? Han var tydligen den tidens stora rockstjärna som alla var kära i, men jag hade aldrig hört talas om karln.



Fåfänga killar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar