01 januari 2014

Överväldigande kärlek i krigstid

"Barnmorskan" av Katja Kettu handlar om Vindöga som blir förälskad i SS-officeren Johannes. Det är 1944 i nordligaste Finland, på gränsen till Norge och Sovjetunionen. Vindöga tar jobb som sjuksköterska i ett tyskt fångläger bara för att få vara nära sin älskade. Den här boken har fått fantastiska recensioner, men jag kan konstatera att den inte var riktigt i min smak. Jag tyckte om att läsa om en tid och en plats som jag inte kände till så mycket om, men jag blev inte särskilt berörd av historien. Språket är livfullt och spännande, men det blir för mycket med upphackad kronologi, frossande i kroppsvätskor och -övningar, okända termer, insprängda inslag av (obegriplig) spionhistoria och så den ödesmättade, överväldigande kärlekshistorien på det.
Betyg: EEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar