25 oktober 2013

Kvinnan som aldrig rymde

"Från de inställda rymningarnas tid" av Gunila Ambjörnsson är en kort roman om verkliga personer. Huvudgestalten är barnboksförfattaren Edith Nesbit, som slog igenom vid förra sekelskiftet. Runt henne finns maken Hubert Bland, bästa väninnan och hushållerskan Alice "Mouse" Hoatson, dottern Rosamund, vännerna H.G. Wells ("Världarnas krig") och George Bernard Shaw ("Pygmalion"). Den excentriska Edith verkar ha levt ett stormigt och okonventionellt liv och Ambjörnsson berättar om det med mycket charm och humor. Jag stör mig dock lite på alla inslängda engelska ord och uttryck (även om det också görs med humor) och jag blir inte riktigt så engagerad av historien som jag skulle vilja. Jag tror att romanen skulle ha vunnit på att vara mer koncentrerad och mindre fragmentarisk och hoppig. Men på slutet tar den sig märkbart och jag la den ifrån mig med ett leende på läpparna.
Betyg: EEE+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar