04 oktober 2013

Död, våld, sex - ha ha

I min Stockholmsbokcirkel har vi läst "Sju jävligt långa dagar" ("This is where I leave you") av Jonathan Tropper. Den handlar om Judd Foxman, som inte har det så lätt. Hans fru har lämnat honom för hans chef, vilket har fått till följd att han står utan både jobb och hem när hans pappa dör. Han och hans tre syskon kallas till föräldrahemmet för att sitta shiva (judisk sorgeceremoni) tillsammans med sin mamma i sju dagar. Den påtvingade samvaron med familjen leder till avslöjanden, uppgörelser och försoningar. Det är i och för sig ett tacksamt ämne, men jag har ändå svårt för den här boken på grund av den ansträngda humorn. Varje (kort) kapitel avslutas med antingen en punchline eller en cliffhanger och de dråpliga situationerna staplas på varandra. Humoristiska sexscener måste vara bland det svåraste som finns att skriva (och läsa)! Jag gillar inte chick lit, så chansen att jag skulle jag gilla den manliga motsvarigheten lad lit var förstås inte så stor.
Betyg: EE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar