15 maj 2013

Kärlek och magi i amerikanska Södern

Ethan är en vanlig 16-årig kille som drömmer om den dag då han får lämna den lilla sydstatshålan Gatlin, där det aldrig händer något. Men en dag händer det faktiskt något: det börjar en ny tjej på skolan. Hon heter Lena och Ethan dras omedelbart till henne. Det visar sig att Lena har magiska krafter och genom henne öppnas dörren till en helt annan värld för Ethan. "Beautiful Creatures" (finns på svenska med samma titel) av Kami Garcia och Margaret Stohl är lite som en blandning av Harry Potter-, Twilight- och Sookie Stackhouse-serierna. Jag tillhör nog inte riktigt målgruppen (eftersom jag är över 40, inte har läst Twilight och inte gillade "Dead until dark"), men jag läste ändå ut boken med viss behållning. Det är romantiskt, dramatiskt och rätt underhållande. Sen försökte jag mig på andra delen i serien, "Beautiful Darkness", men insåg snart att min aptit på övernaturligheter och överspänd tonårskärlek var stillad för den här gången.
Betyg: EEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar