15 maj 2013

En amerikan i Hitlers Berlin

När jag beställde "I odjurets trädgård" ("In the Garden of Beasts") av amerikanske Erik Larson trodde jag att det var en roman, men det visade sig vara fel. Boken är en faktabok om den amerikanske ambassadören i Berlin under 1930-talet. William Dodd var en historieprofessor som ville ha en lugn ambassadörspost för att få tid att skriva sin bokserie om den amerikanska söderns historia. I stället hamnade han i Berlin strax efter nazisternas makttillträde. Med sig hade han sin fru och sina vuxna barn. Larson koncentrerar historien till William Dodd och den 24-åriga dottern Martha och deras förehavanden under 1933-1934. Dodd blir mer och mer förskräckt över vad han får se och höra om situationen i Tyskland, inte minst för judarna. Han får dock inte särskilt mycket respons på sina larmrapporter hem till ett USA, som är fullt upptaget av den stora depressionen. Under tiden ägnar sig dottern åt att inleda förhållanden med olika män, varav en är Gestapochef och en annan sovjetisk spion. Larson gör sin historia lika spännande som vilken deckare som helst!
Betyg: EEEE+
P.S. Om man vill få en bild av hur Berlin såg ut vid den här tiden rekommenderar Larson (och jag) filmen "Berlin: Symphony of a Great City"/"Berlin: die Symphonie der Großstadt", som finns på Youtube.

3 kommentarer:

  1. Den här tror jag att jag vill läsa, låter riktigt spännande. Och så gillar jag Berlin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag, som aldrig varit i Berlin, blev mycket sugen på att åka dit!

      Radera
  2. Låter som en bok för mig. Intresserad av epoken, älskar Berlin. Det är en väldigt speciell stad.

    SvaraRadera