15 augusti 2012

Två tyska systrar

Jag hade inga som helst förväntningar på "Timmen mellan hund och varg" av Silke Scheuermann när jag började lyssna på ljudboken. Jag lånade den mest för att det var en av få romaner som fanns i mp3-format på bibblan och som inte var en svensk deckare. Boken utspelar sig i nutid i Frankfurt och berättaren är en kvinna i 30-årsåldern. Hon har nyligen kommit tillbaka till Tyskland efter att ha bott utomlands i många år och nu återupptar hon kontakten med sin syster. Berättelsen utvecklar sig till en tät historia om samspelet mellan berättaren och hennes syster och några få personer runt dem. Berättandet är mycket konkret, med noggranna beskrivningar och gatuadresser, och historien är ganska vardaglig, men ändå hela tiden fängslande. Jag tyckte om den. Roligt också att läsa något samtida från Tyskland - det är inte ofta jag gör det! Inläsningen av Sissela Kyle är utmärkt.
Betyg: EEEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar