21 juli 2012

Noveller från Zimbabwe


Noveller är svårt. Författaren måste snabbt fånga läsarens intresse, sätta igång historien och samtidigt ge tillräckligt med kringfakta för att läsaren ska förstå sammanhanget. Sen ska historien lika snabbt avslutas, gärna med en liten knorr, som dock inte får vara alltför sökt och tillkonstrad (enligt min mening). Petina Gappah gör ett mycket gott försök i sin debutbok "An Elegy for Easterly" ("Sorgesång för Easterly"). Novellerna har det gemensamt att de utspelar sig i Zimbabwe (eller har personer från Zimbabwe i huvudrollen), men handlar i övrigt om personer av olika kön, ålder och med olika bakgrund. Historierna är skickligt konstruerade och känns psykologiskt trovärdiga. Ibland känns sluten lite för förutsägbara och tillrättalagda. Det allra mest intressanta med boken är att få en bild av Zimbabwe från 1970-talet och framåt. Man får veta lite om frihetskampen, om den oroväckande politiska situationen, hyperinflationen och om hur människorna i Zimbabwe lever sina vanliga liv mitt i allt detta.
Betyg: EEE+

2 kommentarer:

  1. Jag hittade dig via Sandras värld, och är glad att läsa om just denna bok. Jag köpte Sorgesång för Easterly av Pettina Gappah på Bokmässan 2010, hänförd av denna fantastiska kvinna efter att ha hört henne tala.

    Också novellerna tyckte jag mycket om. Inte minst för att de förde mig tillbaka till ett Zimbabwe jag kände igen.
    Nu ska jag kika vidare på dina boktips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du har hittat hit, Cecilia! Hoppas du hittar något annat du gillar.

      Radera