06 juni 2012

Skolan är en ondskans plats

Jag var länge tveksam till om jag skulle ge mig in i Cirkeln-träsket, men nu är det gjort och jag ångrar det inte! För den som missat hajpen är "Cirkeln" första delen i en trilogi av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Den utspelar sig i den fiktiva bruksorten Engelsfors i Bergslagen. Där förs sex gymnasietjejer samman genom att det visar sig att de allihop är häxor, som måste kämpa mot den onda makt som verkar vara som starkast just på deras skola. På alla andra sätt är flickorna olika: de är plugghästen, bimbon, populära tjejen, den svartsminkade gotharen, mobbaren och hennes offer. Men nu måste de alltså hålla ihop och hålla sams för att klara kampen. Om man godtar konceptet är det underbar underhållning och jag kommer absolut att läsa "Eld", som har kommit i år, och "Nyckeln", som kommer nästa år.
Betyg: EEEE

1 kommentar:

  1. Håller på med Cirkeln. Tyckte den började lite trevande men sen tog det fart. Jag gillar den verkligen.

    SvaraRadera