15 april 2012

Rapsodisk Dickensdebut

När mina medhavda böcker tog slut under påsklovet gjorde jag en räd i min mammas bibliotek och kom ut med "Pickwickklubben" av Charles Dickens i fin utgåva från 1927. Jag fick bara med mig första bandet, så denna recension gäller enbart de första 430 sidorna av denna tegelstensdebut. "Pickwickklubben" utspelar sig på 1820-talet och handlar om ungkarlen Samuel Pickwick och hans tre vänner som ger sig ut på små turer i Londons närhet i syfte att till sin klubb rapportera om dessa upptäcktsfärder, som vore de på de mest avlägsna och exotiska  platser. Som många av Dickens romaner skrevs Pickwickklubben som följetong och det märks: den är ganska rapsodisk och  fragmentarisk. I den humoristiska och satiriska huvudberättelsen finns ett antal sentimentala bihistorier fyllda med moralkakor insprängda. "Pickwickklubben" blir därför inte någon Dickensfavorit för mig, men den är så pass underhållande att jag ändå kommer att läsa andra bandet när jag får tag på det.
Betyg: EEE+
P.S. Klicka på etiketten Dickens nedan för att se vad jag skrivit om några andra romaner av samma författare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar