15 april 2012

Kloka tankar

Jag hade beställt Lena Anderssons textsamling "Förnuft och högmod" på biblioteket, men när den kom hade jag så mycket annat att läsa att jag tänkte lämna tillbaka den oläst. Dock blev jag lite nyfiken när jag såg att texten från Anderssons omtalade sommarprogram om Jesus fanns med, så jag bestämde mig för att läsa det avsnittet i alla fall. Det var så intressant att jag började läsa från början och trots att boken är ganska tjock (450 s) läste jag den på en eftermiddag. (Måste dock erkänna att jag hoppade över teaterpjäserna.) De flesta texterna är krönikor eller artiklar som varit publicerade i olika tidningar och de handlar  om sådant som  förnuft, postkolonialism, religion/ateism och yttrandefrihet. Även om jag inte håller med om allt tycker jag att Andersson för det mesta är väldigt klok, genomtänkt och välformulerad. Och riktigt rolig! Betyg: EEEE+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar