08 februari 2012

Finlandssvensk debutant

Trots en fin recension i Svenska Dagbladet hade jag inte så höga förväntningar på "Wannabe" av Sara Jungersten. Boken handlar om 21-åriga Tove som är vacker, smal, lång och duktig på att sjunga, dansa och spela teater. Hennes mål är att komma in på en teaterhögskola. I väntan på det har hon fått en liten roll i en musikal på teatern i Vasa. Hon älskar livet på teatern och att hänga med de andra skådespelarna på krogen efter föreställningarna. Därutöver är hennes liv ganska tomt och bakom hennes vackra, självsäkra fasad lurar osäkerhet och tvivel. Jag trodde inte att det skulle intressera mig att läsa om en person som är så olik mig till typ, ålder och livssituation, men Jungersten gör berättelsen om Tove angelägen, fängslande och tonsäker. En mycket bra debut!
Betyg: EEEE

3 kommentarer:

  1. Ja - och så stal jag din idé med "läser just nu" rutan, tyckte den var häftig!

    SvaraRadera
  2. Det tar jag som en komplimang!

    SvaraRadera