15 april 2011

Omläsning av "Fleshmarket Close"

Efter att ha varit i Edinburgh och gått nedför gränden Fleshmarket Close i den gamla delen av staden blev jag sugen på att läsa om Ian Rankins deckare med samma namn som gränden. Som jag konstaterat tidigare missade jag att skriva om den förra gången jag läste den. Huvudpersonen är som vanligt polisen John Rebus och vid sin sida har han kollegan Siobhan Clarke. Rebus ägnar sig åt ett mord på en papperslös flykting i ett nedgånget område i Edinburghs utkanter. Clarke letar efter en försvunnen tonårsflicka. Sen hittar någon två begravda skelett i en källare. Spåren leder härs och tvärs över Edinburgh med omgivningar. Det är en typisk Rankin-deckare (förutom att det inte förekom så många korrumperade lokalpolitiker) och det var extra kul att läsa den när man kan orientera sig i stan! Betyg: EEE+
P.S. Nu ska jag också läsa "The Naming of the Dead", som jag inte läst förut. Recension kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar