20 april 2011

Årets påskekrim är ett fynd!

Jag trodde att jag hade läst alla Dorothy Sayers deckare, men till min förtjusning har jag, tack vare en kollega, upptäckt två för mig okända Sayers-böcker: "The Five Red Herrings" ("Fem villospår") och "The Documents in the Case" ("Handlingarna i målet"). Den första av dessa har jag nu läst och som en bonus upptäckte jag att den utspelar sig i Skottland! (Jag har ju haft ett visst Skottlandstema i min läsning efter min resa till Edinburgh.) Lord Peter Wimsey är på semester i en liten fiskeby där det också finns en konstnärskoloni. En ettrig och trätgirig konstnär hittas död och tack vare sitt skarpsinne inser Wimsey att det rör sig om mord och att det måste vara en av sex andra konstnärer i trakten som är mördaren. Det här är en mycket klassisk pusseldeckare. Den som vill ha samhällskritik och filosofiska funderingar kring döden i sin deckare får välja en annan. Men gillar man att frossa i alibin med klockor, tågtidtabeller, torkande färg och dubbla frukostar, samt tycker om Sayers brittiska humor och fina miljöskildringar är den ett fynd! Betyg: EEEE

P.S. Fast lika bra som "Kamratfesten", "Lord Peters smekmånad", "De nio målarna" eller "Mördande reklam" är den förstås inte!

P.S. 2 "Handlingarna i målet" är på väg i ett paket från ett antikvariat när detta skrivs. Min Sayers-hylla måste ju bli komplett! Novellsamlingarna får bli nästa projekt.

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar känsla det är att inse att man har böcker kvar att läsa av en författare man älskar :)

    SvaraRadera
  2. Lite pinsamt att ha missat flera böcker av en av sina favoritförfattare, men mest trevligt! :-)

    SvaraRadera