09 april 2010

Spänning och romantik i 50-talets Provence

När jag pluggade kvinnolitteratur på universitetet på 90-talet fick vi läsa Mary Stewarts "De nio karosserna" ("Nine coaches waiting") som ett typiskt exempel på gotisk roman. Nu har jag läst Stewarts "Madam, will you talk" ("Sanningen, Madame") skriven 1955. Den handlar om engelska Charity Selborne som kommer till Provence på semester och dras in i en mystisk och spännande historia. Miljöskildringarna är underbara och man ser Avignon, Nîmes, Marseille och kustvägen längs franska rivieran framför sig. Historien är inte särskilt märkvärdig, men den är tryfferad med så mycket humor, ironi, spänning, romantik och underbara skildringar av kläder, bilar, mat och drinkar att man bara smälter. Charity är en intelligent och handlingskraftig kvinna som kör sin bil som den värsta racerförare, men som också vet att man inte bara ser piggare ut utan faktiskt också blir piggare i en snygg sommarklänning och med lite smink! Mina associationer när jag läste den här boken gick till Astrid Lindgrens Katy-böcker, "Bonjour tristesse", "Snobbar som jobbar"-serien och filmen "Ta fast tjuven" med Grace Kelly. Sämre underhållning kan man ha en sjukdag! Betyg: EEEE

5 kommentarer:

  1. De nio karosserna tyckte jag var väldigt trevlig läsning, och jag gillade blinkningarna till Jane Eyre. Tack för tipset om denna, hade inte hört talas om den. Ska införskaffa den och sedan läsa den när jag behöver lite romantiskt mysrys.

    SvaraRadera
  2. Jane Eyre är förstås urtypen för en gotisk roman, så kopplingen mellan den och De nio karosserna är tydlig!

    SvaraRadera
  3. Tack för boktipset. Jag har aldrig läst Mary Stewart, men hon verkar intressant.

    SvaraRadera
  4. Jag gillade verkligen den boken, men det var alldeles for lange sedan jag laste den, skulle behova friska upp mitt minne!

    Men jag minns i alla fall att jag njot!

    SvaraRadera
  5. Såg den precis nu i vårt tvättstugebibliptek. Ska läsas!

    SvaraRadera