21 mars 2010

Intressant men ofokuserat om pakistanier i England

Eftersom jag älskade Nadeem Aslams senaste bok "The Wasted Vigil" ("Den förspillda vakan") ville jag också läsa hans förra bok med den vackra titeln "Maps for Lost Lovers" ("Kartor för vilsna älskande"). Den utspelar sig bland pakistanska invandrare i England. I centrum för historien står den välintegrerade och välutbildade Shamas och hans mer traditionella och strängt religiösa hustru Kaukab. Deras tre vuxna barn har alla tagit avstånd från sitt ursprung. Boken utspelar sig under ett år och följer årstidernas växlingar. Några månader innan historien börjar har Shamas bror Jugnu och dennes sambo Chanda försvunnit, förmodligen offer för ett hedersmord, eftersom de levde tillsammans utan att vara gifta. Aslam tar upp intressanta ämnen och jag tycker om att han beskriver frågorna ur olika perspektiv och inte låter allt vara svart eller vitt. Språket är vackert, men jag blir inte lika begeistrad som jag blev av "The Wasted Vigil". "Maps for Lost Lovers" är inte tillräckligt fokuserad och jag tröttnar lite på läsningen emellanåt. Betyg: EEE+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar