08 oktober 2009

Om levande och döda på Guadeloupe

"Färden genom mangroven" av Maryse Condé utspelar sig på Guadeloupe och börjar med att en gammal kvinna hittar en man död i skogen. Han är en främling i byn: en vit man som köpt ett hus, säger sig vilja skriva en bok och som gjort två av byns flickor med barn. Han är en man som alla hatar eller älskar och under en enda natt, då likvakan äger rum, får byborna i tur och ordning berätta om sina liv och om den döde. När jag först började läsa blev jag jätteförtjust, för språket i boken är fantastiskt vackert (och bra översatt av Helena Böhme). Jag gillar också att få läsa om denna för mig okända västindiska ö, dess natur, dess folk och kultur. Men tyvärr blir jag inte riktigt så uppslukad av boken som jag hade hoppats. Kanske är det för att det blir lite för fragmenterat med så många olika berättarröster, samtidigt som mysteriet med den döde mannen inte är tillräckligt intressant för att hålla spänningen uppe? Betyg: EEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar