02 november 2008

Två inte ens halvlästa böcker

Jag har lagt ifrån mig två böcker efter att ha läst 60 respektive 160 sidor. Inte för att de är dåliga utan för att de är lite mer krävande än vad jag orkar med just nu.

Den första boken är "Allt" av Martina Lowden. Denna självbiografiska debut blev omdiskuterad och rosad och jag ville läsa lite i den för att jag också hade velat vara ett sånt där genialiskt och bildat underbarn som hon verkar vara. Men jag tröstar mig med att det nog är jobbigt också att vara så där begåvad... (Eller är hon bara pretto, som jag hört andra tycka?)



Göran Rosenbergs "Friare kan ingen vara" (från 1991, men i uppdaterad och utvidgad utgåva) ville jag läsa eftersom det pratas så mycket om USA nu inför valet och för att jag ska åka dit om några dagar. Det är välskrivet och jätteintressant om hur den amerikanska mentaliteten vuxit fram, men det är lite för kompakt läsning just nu. Kanske läser jag lite mer när jag kommit hem från USA?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar