02 november 2008

Gamla älsklingar

Jag har tagit upp en kartong med min ungdoms älsklingsböcker från källaren. Äntligen har jag plats att ha dem framme! Det är bl.a.:
  • "Anne på Grönkulla"-serien och "Emily"-serien av L.M. Montgomery
  • "Lilla huset i stora skogen"-serien av Laura Ingalls Wilder
  • "Agnes Cecilia - en sällsam historia", "Tordyveln flyger i skymningen", "Skuggan över stenbänken"-serien och "I klockornas tid" av Maria Gripe
  • "Godnatt Mister Tom" av Michelle Magorian
  • "Unga kvinnor" av Louisa M. Alcott
  • "Momo - eller kampen om tiden" av Michael Ende
  • och så några av mammas gamla 50-talsflickböcker: "Flickan i radhuset", "Hejdå Lena", "En ovanlig flicka" och "Rumskamrater"
Jag började direkt med att läsa om "Emily"-serien och upptäckte till min stora förtjusning att det finns en del som inte översatts till svenska: "Emily's Quest". Den kanske jag kan köpa i USA!

3 kommentarer:

  1. Åh, Emily-serien har verkligen blivit läst många gånger hemma hos mig!=)

    SvaraRadera
  2. Åh! Jag blev så förvånad när jag läste att någon annan också hade "Godnatt Mister Tom" som en favorit som ung *ler*... den är så härlig!

    Åhh.. Anne på Grönkulla skulle jag vilja ha! Måste gå och kolla på Tradera om det finns någon som säljer alla de böckerna!

    Tack för en superblogg! Jag tänker bli en stammis här!

    SvaraRadera
  3. Kul att du gillar min blogg!

    Om du vill köpa antikvariskt kan jag rekommendera Bokbörsen (www.bokborsen.se). Där har jag hittat många gamla böcker för en billig penning! Det finns också en sida som heter antikvariat.net.

    Nu har jag äntligen fått tag i den sista delen av Emily-serien: "Emily's Quest" i en amerikansk pocketversion med härligt kitshig, harlekinaktig framsida.

    SvaraRadera