08 september 2008

Lite besviken på Denise Mina

Eftersom jag tyckt så mycket om Denise Minas tidigare böcker hade jag skyhöga förväntningar på del tre i serien om Paddy Meehan, "The Last Breath" ("Sista andetaget"). Boken utspelar sig 1990 och Paddy är framgångsrik krönikör på en dagstidning. Då dyker polisen upp på hennes trappa och berättar att hennes tidigare pojkvän Terry hittats mördad. Trots att de inte träffats på länge har han uppgett henne som sin närmast anhöriga och hon måste förstås börja nysta i vad som hänt. Jag blev alltså lite besviken, men det är trots det ingen dålig bok. Jag gillar att Denise Mina inte presenterar alla fakta på en gång utan allteftersom man läser får man en tydligare bild av Paddys liv och relationer. Denise Mina är fortfarande duktig på att skildra ett grått och skitigt Glasgow befolkat av riktiga människor. Det jag blev besviken på var nog att själva deckarhistorien är lite för otydlig och lite för seg. Det är först på slutet som det blir riktigt spännande. Betyg: EEE+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar