01 maj 2008

Sträckläsning av kinesisk klassiker

Jag förstår inte varför jag blir så fascinerad men nu har jag sträckläst de 700 sidorna i "Silveråldern" av Cao Xueqin. Det är andra delen i den kinesiska klassikern "Drömmar om röda gemak" ("Hongloumeng")från 1700-talet. (Den första delen heter "Guldåldern".) Böckerna handlar om den aristokratiska familjen Jia och man får framför allt följa en grupp tonåringar och deras tjänsteflickor. Ungdomarna bor i en vacker trädgård där de umgås, ordnar fester och bildar en poesiklubb. Det händer inte mycket och är ändå jätteroligt att läsa! Jag hoppas översättaren fortsätter med de resterande tre delarna! Jag har mejlat till förlaget Atlantis för att fråga när "Kopparåldern" kommer. Betyg: EEEE
2008-05-05: Idag har jag fått svar från Atlantis. "Kopparåldern" är färdigöversatt och kommer ut i september!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar