31 maj 2007

Hårdkokt bruksdeckare

Jag måste erkänna att jag har lite svårt att hålla isär alla brittiska, manliga deckarförfattare som skriver om poliser som löser brott i företrädesvis norra England/Skottland (t.ex. Peter Robinson, Ian Rankin, Stephen Booth, Rennie Airth, Reginald Hill). Peter Robinsons böcker har i alla fall överkommissarie Alan Banks i huvudrollen och utspelar sig i Yorkshire.
För några år sedan pratade alla om en "En ovanligt torr sommar" och då läste jag den och tyckte inte den var så fantastisk som alla sa. Sen har jag nog läst någon mer av Robinsons deckare, men den kan inte ha gjort något större intryck eftersom jag inte kommer ihåg den. Nu har jag läst "En märklig affär". I den är Alan Banks deppig och apatisk efter att hans hem brunnit upp. (Hur det gick till kan man antagligen läsa om i en tidigare bok i serien.) Han vaknar dock till lite när han får ett mystiskt meddelande från sin bror som lever ett glassigt och eventuellt halvkriminellt liv i London. När Banks kommer till London är brodern försvunnen och Banks börjar leta efter honom. Samtidigt hittas en ung kvinna mördad i Banks hemtrakter i Yorkshire och det visar sig att de två fallen hör ihop. Historien är spännande och har ett bra tempo. Robinson skriver på ett trevligt och chosefritt sätt och trots den hårdkokta actiondramatiken är det inte överdrivet våldsamt eller skrivet som ett filmmanus (vilket många deckare är, speciellt de grandiosa slutscenerna). Översättningen är helt OK. Betyg: EEE+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar