09 april 2006

"Potemkin och Katarina den stora" av Simon Sebag Montefiore

"Potemkin och Katarina den stora - en kejserlig förbindelse" av Simon Sebag Montefiore fick så bra recensioner att jag blev sugen på att läsa den, trots att det inte är en roman. Men den är lika spännande som en roman! Romantik, sex, krig, hovintriger, mord och bländande överdåd i 1700-talets Ryssland, där Katarina den stora lät mörda sin man, den svage tsaren Peter III, och själv tog över makten. Därefter hade hon en rad älskare, men enligt Sebag Montefiore hade Potemkin en särställning som Katarinas livskamrat och hemlige make. De hade ett unikt förhållande och styrde Ryssland tillsammans. Sebag Montefiore återupprättar också Potemkins solkade ära: han skapade inte alls några "potemkinbyar" utan anlade mycket verkliga städer och uträttade mycket annat! Efter den här boken blev jag sugen på att läsa författarens förra succébok: "Stalin - den röda tsaren och hans hov".
Betyg: EEEE

3 kommentarer:

  1. Anonym21:37

    Jag håller på med Stalin. Den är bra men den tar aldrig slut... Det beror iofs mest på att den är så tung att jag inte orkar bära med mig den hela tiden...

    SvaraRadera
  2. Det var samma sak med Potemkin: för tung för att tas med! Normalt föredrar jag pocketböcker!

    SvaraRadera
  3. Anonym14:27

    En fantastisk bok. Den är väl värd att läsas. Tänk vilken fantastisk film det kan bli så småningom. Jag är imponerad av författarens research och kunskaper. Här träder högst levande människor fram ur historien och ger oss dessutom nya kunskaper om Ryssland!

    SvaraRadera