09 april 2006

Nu startar Emmas boktips!

Min tanke med den här bloggen är att den ska fungera som en läsdagbok för mig själv och samtidigt ge andra läsintresserade personer boktips.

Vem är jag? Jag heter Emma och är född 1970. Jag bor i Uppsala.

Min boksmak: Jag läser mest romaner. Jag gillar rejäla, riktiga romaner som berättar en historia på ett bra och välskrivet språk. En bok får vara krävande, men den måste också vara underhållande. Livet är för kort för svåra, tråkiga böcker. Livet är också för kort för dåligt skrivna böcker även om de är lättlästa. Jag läser massor av deckare. Engelska deckare läser jag gärna på originalspråk. Jag läser också en del facklitteratur, t.ex. böcker om historia.

Några författare jag gillar: Jane Austen, Denise Mina, Michael Connelly, J.K. Rowling, Sara Lidman, Carina Burman

Några författare jag inte gillar: Maeve Binchy, Leif G. W. Persson, Paul Auster, Dan Brown, Åke Edwardsson

Betygsskala:
E = undvik
EE = läs i nödfall
EEE = läsvärd
EEEE = läs gärna
EEEEE = måste läsas

Obs! Jag har redigerat den här texten den 8 oktober 2008.

2 kommentarer:

  1. Anonym13:18

    Vad spännande blogg jag hittat. Att vi dessutom har åtminstone två författare gemensamt bland de vi gillar får mig att hoppas på att hitta några guldkorn genom din blogg!
    En fråga jag gärna ställer bokälskare, om du hade fått rekommendera endast en bok till alla, vilken hade det varit?

    //Stéphanie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du har hittat hit! Om jag skulle rekommendera en enda bok skulle det nog bli "To kill a mockingbird" av Harper Lee.

      Radera