24 april 2016

En vinter i helvetet

När jag hörde handlingen i "Mary" av Aris Fioretos beskrivas tyckte jag att den lät lite tråkig. Den handlar om en ung kvinna som hamnar i fängelse under 70-talets militärdiktatur i Grekland. Som tur var passade jag ändå på att lyssna på romanen när den gick som radioföljetong. Berättelsen om Maria, som blir gripen under ett studentuppror, torterad och förd till en avlägsen fängelseö är hemsk, tragisk, vacker och gripande men inte tråkig en sekund. Den handlar om hur Maria förhåller sig till fångvaktare och medfångar, hur hon tänker tillbaka på uppväxten i en konservativ familj, på tiden med den radikale pojkvännen Dimos och på den lilla solen som växer i hennes mage. Fioretos fick, mycket välförtjänt, Sveriges Radios romanpris för den här boken.
Betyg: EEEEE

2 kommentarer:

  1. Den siste greken av samme författare är också helt underbar! Tack för alla dina fina boktips förresten.

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillar mina boktips! Jag har försökt läsa Fioretos förut och då inte kommit in i boken, men jag kommer inte ihåg vilken titel. Nu känner jag mig benägen att försöka igen!

    SvaraRadera