17 februari 2016

En irländska i New York

"Brooklyn" av Colm Tóibín har precis blivit filmatiserad och av filmaffischen (som är bokens omslag i den utgåva jag läst) och trailern får man intrycket att handlingen helt och hållet kretsar runt en  kvinnas val mellan två män. I boken måste man dock komma över halvvägs innan den första killen ens dyker upp! Huvudpersonen heter Eilis Lacey och hon bor med sin mamma och storasyster i en irländsk småstad. Det är tidigt 50-tal och Eilis, som är utbildad i bokföring, lyckas inte få något arbete. Pappan är död och bröderna har flyttat till England för att få jobb. Genom kontakter lyckas storasystern ordna ett arbete åt Eilis i USA och lite motvilligt bryter hon upp från allt välkänt och ger sig av för att skapa sig ett nytt liv. Colm Tóibín var en ny bekantskap för mig och jag är väldigt glad för att jag har upptäckt honom! Hans sätt att skriva är helt i min smak. Han gör något som man inte så ofta ser hos manliga författare: han sätter kvinnor i fokus och berättar på ett lågmält sätt om människor och deras relationer på ett psykologiskt trovärdigt sätt. Jag vill absolut läsa mer av denna författare!
Betyg: EEEEE
P.S. "Brooklyn" verkar inte finnas på svenska, men 2015 kom "Nora Webster" i svensk översättning. Sedan tidigare finns bl.a. "En lång vinter" och "Marias testamente".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar