18 juli 2015

Slaughters första fristående

Karin Slaughters "Cop Town" ingår inte i hennes deckarserie om läkaren Sara Linton och GBI-agenten Will Trent. (Klicka på etiketten Slaughter nedan så får du upp recensioner av alla hennes tidigare böcker.) Liksom "Criminal" handlar "Cop Town" om kvinnliga poliser i Atlanta på 1970-talet och om hur de kämpar sig till en plats i en sexistisk och rasistisk poliskår. Jag vet inte om det berodde på att jag mådde dåligt när jag läste eller om det är de nästan overkligt diskriminerande situationer som huvudpersonerna försätts i, men första halvan av boken upplevde jag nästan som lite (mar)drömslik. Mot slutet började det kännas mer som en vanlig välskriven, spännande Slaughterdeckare. Jag kan dock inte påstå att den annorlunda stämningen i början av boken gjorde den sämre på något sätt, även om jag saknade Slaughters vanliga persongalleri.
Betyg: EEEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar