06 april 2015

Påskekrim 2015

Årets påskdeckare blev två stycken av en av mina favoritdeckarförfattare: Karin Slaughter.

"Broken" kommer egentligen mellan "Undone" och "Fallen", men jag hade tydligen missat den. Den utspelar sig i Grant County, dit Sara Linton kommer för att fira Thanksgiving med sin familj. Besöket drar upp många plågsamma minnen för henne och hon välkomnar distraktionen hon erbjuds i form av en mordhistoria där hennes gamla antagonist Lena Adams hamnat i klistret sedan den misstänkte tagit livet av sig i polisarresten. Will Trent skickas ned från Atlanta för att reda ut både den ursprungliga mordhistorien och misstankarna mot Adams och andra poliser. Sara och Will får anledning att umgås och deras intresse för varandra börjar anas. Jag har ännu aldrig blivit besviken på Slaughter och blev det inte nu heller!
Betyg: EEEE

I "Unseen" (som utspelar sig efter "Fallen") har Sara Linton och Will Trent varit ihop ett tag, men förhållandet sätts på prov när Will får i uppdrag att jobba undercover i Macon. I denna stad finns numera också Lena Adams och hennes man Jared (som är Saras f.d. mans son). När Jared blir skjuten och svävar mellan liv och död på sjukhuset ringer hans mamma till Sara och ber henne att också komma dit. Will Trents kollega Faith Mitchell får agera sambandscentral och deras ampra chef Amanda Wagner deltar via Skype. Det intressanta och sympatiska persongalleriet är således komplett! Jag tror att Slaughter, om möjligt, blir bättre och bättre! Som förmodligen märks i mina recensioner är jag inte så intresserad av mordhistorierna, även om de är välkonstruerade och spännande, utan läser böckerna för skildringarna av de mångfasetterade personerna och deras inbördes relationer.
Betyg: EEEE+

2 kommentarer:

  1. Inga böcker jag känner till men de låter bra!

    SvaraRadera
  2. Inga böcker jag känner till men de låter bra!

    SvaraRadera