11 mars 2015

Skrivet i sepia

Jag blev nyfiken på romanen "All the Light We Cannot See" av Anthony Doerr efter att ha hört att den blivit en storsäljare i USA. Den utspelar sig i Frankrike och Tyskland under andra världskriget, men handlar inte om förföljelsen av judar, till skillnad från de flesta andra böcker jag läst om perioden. Läsaren får parallellt följa två personer: den blinda, franska flickan Marie-Laure och den tyska pojken Werner. Marie-Laure flyr tillsammans med sin pappa från Paris när tyskarna invaderar staden och de hamnar i Saint-Malo i Bretagne. Werner är ett föräldralöst, tekniskt geni, som blir antagen till en nazistisk elitskola. Det är en vacker och underhållande historia som berättas i korta, medryckande kapitel, men den är alldeles för romantisk och orealistisk för min smak. Trots alla hemskheter som beskrivs är allt som höljt i en slöja av sepia och blir aldrig riktigt berörande. Och boken lider allvarligt av den amerikanska oförmågan att förstå att "less is more".
Betyg: EEE

1 kommentar:

  1. Anonym22:20

    Den har jag på min Att läsa-lista.

    SvaraRadera