06 september 2014

Utsökt med utsikt

För att täppa igen min bildningslucka fortsätter jag, efter "Maurice", att läsa E.M. Forsters böcker. Jag började med "A Room With a View" ("Ett rum med utsikt"). Jag har sett filmen så många gånger att jag kan historien utantill och efter att ha läst romanen kan jag konstatera att filmen följer boken väldigt väl, till och med i enstaka repliker. Historien om den unga engelskan Lucy som kommer till Florens, upptäcker kärleken och skaffar sig modet att bryta mot konventionerna kunde ha varit sötsliskig om inte Forster hade skrivit den med så mycket knivskarp ironi och avslöjande betraktelser över dubbelmoral, sociala skrankor och människors tillkortakommanden. Där påminner han mycket om en annan av mina favoriter: Jane Austen. De rör sig i samma engelska överklassvärld, men med hundra års skillnad. Forster är lika rolig och lättläst som Austen och jag ska givetvis läsa fler av hans romaner.
Betyg: EEEEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar