26 juli 2014

På flykt i böckernas värld

Jag upptäckte att stadsbiblioteket i min stad hade alla delarna i Jasper Ffordes humoristiska och fantasifulla deckarserie om Thursday Next, förutom tredje delen: "The Well of Lost Plots". Då bad jag dem köpa in dem, vilket de prompt gjorde och nu har jag haft den som underhållande sommarläsning. I denna del, som alltså utspelar sig före "Something Rotten", tar Thursday Next, som kan ta sig in i böcker, sin tillflykt till en outgiven deckare av tvivelaktig kvalitet. Där hoppas hon att det onda, multinationella företaget Goliath, som har raderat hennes man, inte ska kunna hitta henne. Hon arbetar som ersättare för en av bifigurerna i boken och utbildar sig till till agent för Jurisfiction, bokvärldens interna polisstyrka, samtidigt som hon umgås med kändisar som Miss Havisham (från Dickens "Lysande utsikter"), Marianne Dashwood (från Austens "Förnuft och känsla") och Mrs Tiggy-Winkle (från en Beatrix Potter-bok). Jag gillar Ffordes roliga och fantastiska beskrivningar av hur böcker egentligen blir till, vad personerna i en bok gör mellan kapitlen och vad som händer om man försöker ändra handlingen i en bok. Det här är kanske inte den allra bästa boken i serien, men man blir helt klart underhållen!
Betyg: EEE+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar