27 juni 2014

Hälsinglandssommar

"Fly" av Elise Karlsson köpte jag enbart av den anledningen att vi åker förbi avtagsvägen till byn Fly på vägen till vårt sommarhus i Hälsingland. Miljön är således välbekant: skogar, åkrar, lanthandeln och vägen till Söderhamn. Tyvärr känner jag mig inte så engagerad av resten av historien som handlar om två (lesbiska) par som hyr ett hus tillsammans. Det uppstår otrohet och svartsjuka, men historien berättas inte på något sätt som berör mig särskilt. Jaha, ett förhållande tar slut. Än sen då? Stilen är ambitiös, men när en berättelse inte intresserar mig har jag en tendens att tycka att språket är pretentiöst...
Betyg: EE

2 kommentarer:

  1. Hej, hur tar du reda på vilka böcker som du vill läsa? :) Jag har väldigt svårt för böcker som jag verkligen inte fastnar i med en gång, då lägger jag nästan alltid ifrån mig dom. Skulle vara kul med lite tips på hur man enkelt letar upp bra böcker, förutom genom din blogg då :)
    Jag läser itne deckare och älskar intressanta biografier eller äventrysskildringar eller hisotriska skildringar skrivna som skönlitteratur :) Har du några bra tips? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hur hittar jag de böcker jag vill läsa? Jag läser recensioner och bokbloggar (ibland) och lägger på minnet vilka som har samma smak som jag. Jag har en lista på böcker som jag vill läsa, så att jag ska komma ihåg när jag ska låna/köpa böcker. Eftersom jag är med i bokcirklar får jag även läsa böcker som jag inte valt själv, vilket jag tycker är kul. När det gäller bokcirkelböcker försöker jag läsa ut dem även om jag inte gillar dem, men annars lägger jag undan böcker som jag inte gillar. Jag ser ingen anledning att slösa tid på att läsa dåliga böcker! Jag gillar också historiska romaner, så det kan du nog hitta en del tips om på min blogg, t.ex. Hjärtblad av Aino Trosell och Vibeke Olssons serie om Bricken (första delen heter Sågverksungen). Jag tycker också mycket om Kerstin Ekmans romaner, t.ex. trilogin Vargskinnet (första delen: Guds barmhärtighet) och Katrineholmssviten (första delen: Häxringarna). Andra tips är Rose Tremains historiska romaner (sök här på bloggen) och P.O. Enqvists Livläkarens besök.

      Radera