01 maj 2014

En modern cowboy

I mitt projekt att prova på nya deckarförfattare har turen nu kommit till Lee Child. Han har skrivit en lång serie deckare/thrillers med den f.d. militärpolisen Jack Reacher i huvudrollen. Eftersom femte delen, "Hetta" ("Echo Burning"), fanns som e-bok på biblioteket blev det den jag läste. Som en modern cowboy liftar den rättrådige men våldsamme Reacher planlöst omkring i amerikanska södern. I Texas blir han upplockad av en vacker kvinna med ett problem: hennes rike man slår henne, men hon kan inte lämna honom eftersom hon inte har några egna pengar och de har ett barn tillsammans. De bor tillsammans med makens fientligt inställda familj på en isolerad ranch. Reacher kan förstås inte motstå att hjälpa en dam i nöd och han tar arbete som hästskötare på gården. Trots cowboyimagen kan Reacher inte ett skvatt om hästar, men han får som tur är hjälp av husets sexåriga dotter när han blir tillsagd att sadla en häst. Trots att de är lika våldsamma gillar jag Jack Reacher mycket bättre än hans engelska deckarkollega Jack Caffery i Mo Hayder-deckaren jag nyligen läste (se nedan). Kanske för att han har en schysst inställning till kvinnor (även om den är lite gammaldags chevaleresk), för att han bara utövar våld mot män som verkligen förtjänar det och för att han inte är polis som missbrukar sin makt. Till skillnad från Hayder är Child en författare jag verkligen kan tänka mig att återvända till!
Betyg: EEEE
P.S. Den karga Texasmiljön och cowboyandan får mig att tänka på Cormac McCarthys "Dessa vackra hästar".
P.S. 2 För den som vill läsa fler deckare i Texasmiljö rekommenderar jag Julia Heaberlin.

2 kommentarer:

  1. Det var så länge sedan jag läste något av Lee Child. De böcker jag läst har jag gillat så jag borde verkligen läsa fler!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns ju många att välja på! Hos mig ligger den första, "Dollar", på nattduksbordet.

      Radera