26 april 2014

Osexig snut i Bristol

Jag har ett litet projekt där jag provar att läsa deckare av omtalade författare som jag av någon anledning inte har läst förut. Nu blev det "Ritual" av Mo Hayder, för den fanns som e-bok på biblioteket. Mo Hayder har skrivit en serie deckare med polisen Jack Caffery i huvudrollen, men den här är den första där Caffery har lämnat London för Bristol. Den andra huvudpersonen är Flea Marley, som jobbar som polisdykare. Hon är en intressant person, men Caffery blir jag mest irriterad på. Han är en sån där knepig deckare som är våldsam, har svårt att följa regler och har en tvivelaktig inställning till kvinnor. I efterordet läser jag att författaren och många av hennes läsare tycker att han är sexig. Det tycker inte jag. Deckarhistorien i övrigt är ok, men det känns inte som om Mo Hayder är en författare som jag kommer att återvända till.
Betyg: EEE

3 kommentarer:

  1. En författare som jag funderat på att testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man inte stör sig på Caffery är det helt ok underhållning!

      Radera
  2. Anonym15:50

    Oj...blev nyfiken eftersom jag gillar Bristol men kvinnosynen känns jobbig och speciellt om författarinnan tycker det är ok.

    SvaraRadera