16 februari 2014

The lost boys

Jag hade för mig att jag inte var så förtjust i S.J. Boltons första deckare om Londonpolisen Lacey Flint "Nu ser du mig", men när jag tittar tillbaka ser jag att jag gav den fina omdömen. Jag har i vart fall inte läst andra delen, "Livrädd", men nu gett mig på tredje delen "Odödlig" ("Like This, For Ever"). I den hittas unga pojkar döda och tömda på blod. Teorierna flödar på sociala medier och någon som kanske är mördaren skriver skrämmande insatta inlägg på Facebook. Lacey Flint är sjukskriven, men när grannpojken Barney blir inblandad i mordhistorien dras förstås Lacey också in. Jag tror att en sak som jag störde mig på i första delen var kärlekshistorien-med-förhinder mellan Lacey och kollegan Mark med de turkosblåa ögonen. Den är fortfarande lika komplicerad och omöjlig, men inte riktigt lika störande. På det hela taget var det en lättläst och underhållande deckare med fina miljöskildringar från Londons mindre tjusiga delar. Till läsglädjen bidrar den utmärkta översättningen av Lilian och Karl G. Fredriksson.
Betyg: EEEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar