20 oktober 2012

Flicksomrar

Jag tycker om böcker som är skrivna på ett vackert och nyskapande språk, där träffande vändningar och njutbara fraser får mig att le inombords, utan att de tar fokus från innehållet och berättelsen. Något annat jag tycker om är realistiska berättelser som handlar om relationer mellan människor och om klass och kön. Allt detta får man i "Springa med åror" av Cilla Naumann. Den handlar om bondflickan Monika som är 11 år när den jämnåriga sommargästen Johanna dyker upp. Under några intensiva somrar blir de allt för varandra och deras relation får återverkningar långt upp i vuxen ålder.
Betyg: EEEEE

2 kommentarer:

  1. Vilket väldigt bra tips! Tack för att du hjälpte mig hitta denna fantastiska bok. Obehaglig känsla rakt igenom. Läste slutet idag till frukost (var bara tvungen) vilket jag på sätt och vis önskat att jag inte gjort.

    Ett tips till dig "Ru" av Kim Thuy. Läs den!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset!

    SvaraRadera