20 februari 2010

Från Malmö till Teheran

Vi skulle diskutera "Kan du säga schibbolet?" av Marjaneh Bakhtiari i min Stockholmsbokcirkel i december, men mötet blev inställt och bokcirkeln har tagit paus ett tag. Det är alltså ganska länge sedan jag läste den här boken, men jag vill ändå skriva några rader om den. "Kan du säga schibbolet?" handlar om familjen Abbasi som bor i en villaförort utanför Malmö. Föräldrarna kommer från Iran men är ganska väl integrerade i det svenska samhället. En dag kräver den 16-åriga dottern Parisa att få åka till Iran och göra ett projektarbete för skolan. Plötsligt befinner sig inte bara Parisa utan också 13-åriga lillasyster Baran i ett Teheran där de aldrig varit och träffar mormor, moster och kusiner för första gången. Jag tycker om skildringen av besöket i Teheran och hur de unga där kämpar för att leva fritt och västerländskt, trots att de bor i en islamistisk diktatur. I övrigt är jag inte så förtjust i boken, som är alldeles för lång och pratig. Vissa inslag som är en satir över svensk integrationspolitik tycker jag är långsökta och fåniga. Betyg: EE
P.S. Bakhtiaris första bok heter "Kalla det vad fan du vill".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar