10 juni 2008

Blandning av nordisk folksaga, Oidipus och 50-talsflickbok

Jag älskade Marie Hermanssons "Musselstranden", men ingen annan bok av henne som jag läst har varit riktigt lika bra. Inte heller "Svampkungens son" når upp till "Musselstrandens" nivå, men den är inte dålig. Jag gillar verkligen Hermanssons fantasifulla historier. "Svampkungens son" handlar om Gunnar, som växer upp i skuggan av sin far, en känd svampexpert. Som i en nordisk folksaga bor de ensamma i en enslig stuga ute i skogen. Isoleringen bryts dock varje söndag då horder av kvinnor kommer för att delta i faderns populära svamputflykter. När Gunnar är i 20-årsåldern dyker den förtrollande Madeleine upp på en svamputflykt och Gunnar blir galen i henne, men hon ser förstås bara hans far. Det är här det oidipala inslaget kommer in: Gunnar vill ligga med sin (styv)mor och döda sin far. Slutet av boken är mer 50-talsflickbok: solbrända slanka ungdomar badar, ror ekor och förälskar sig i varandra på västkusten en sommar. (Fast boken utspelar sig på 70-talet.) Det är välskrivet, underhållande och lättläst: 233 luftiga sidor som jag tog mig igenom på några timmar. Betyg: EEE

3 kommentarer:

  1. Anonym22:35

    Jag gillade också Musselstranden. Den var störande och bra på samma gång.
    Ett boktips kan jag också ge: "Undrens tid" av Nicholas Sparks. Den utspelar sig på 50-talet och handlar om Jamie, som är baptistpastorns dotter, och som betraktas som ganska "nördig" (mest för att hon är snäll och vänlig och kristen och tror på "Guds stora plan"). Bokens berättare är en av de coolare killarna i skolan, Landon, som till sin, och andras, förvåning blir kär i Jamie. Efter några veckor visar det sig dock att Jamie har leukemi, något som var obotligt på den tiden, och hur det ställer allt på ända. Jamie måste ifrågasätta sin tro, och Landon finner den på något sätt mitt i katastrofen. En riktig snyftare alltså, men en bra sådan. Och roligt skriven. Sparks är bra.
    Man kan förresten läsa första kapitlet här:
    www.exlibris.nu

    Glad midsommar! / Magda

    SvaraRadera
  2. Anonym08:02

    Var har du tagit vägen? :)

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset!

    Glad midsommar själv! /Emma

    SvaraRadera