18 december 2007

Om uppväxt i frireligiöst hem

I min bokcirkel läste vi senast "Det finns annan frukt än apelsiner" av Jeanette Winterson. Det är en (vad man förstår) i rätt hög grad självbiografisk barndomsskildring om en engelsk flicka som växer upp i ett fanatiskt frireligiöst hem med en ganska knasig mamma och en tämligen osynlig pappa. När hon i tonåren inleder ett förhållande med en annan flicka blir det förstås stora problem och till slut blir hon utesluten ur församlingen. Betygen i bokcirkeln gick från 1 till 4, och jag var den som tyckte bäst om boken. Jag gillar den torra humorn och den sakliga beskrivningen av de udda människorna i engelsk arbetarmiljö. Språket är också njutbart och man flyter lätt igenom berättelsen. Ämnet är obehagligt, men det blir aldrig outhärdligt att läsa. Det jag tyckte minst om var de sagoaktiga inslag som dyker upp här och där. Betyg: EEEE

1 kommentar:

  1. Vilka härliga boktips du har! Lägger dem direkt på min vill läsa lista. Har ett litet inlägg i min blogg om bloggutformning. Lämna gärna en liten kommentar. Hoppas att helgen blir riktigt härlig!

    SvaraRadera