25 november 2006

Parallella historier

Jag har tidigare inte känt mig så sugen på att läsa "Den jag aldrig var" av Majgull Axelsson, men nu har jag till slut ändå läst den och funnit den originell, spännande, lättläst och tankeväckande. Men jag kan inte riktigt bestämma mig om den verkligen har något att säga eller om det bara är underhållning. Skickligt hopkommet är det i alla fall. Boken handlar om en kvinna med dubbla identiteter: hon vet inte om hon är Mary eller Marie. Startpunkten för historien är att MaryMaries man hittas svårt skadad efter ett fall från ett fönster och hon kommer till honom på sjukhuset. Som Marie dödar hon honom genom att dra ur sladden till hans respirator och blir dömd till fängelse för sitt brott. Som Mary tar hon hand om sin svårt handikappade man och gör dessutom politisk karriär. Runtomkring henne finns det gamla kompisgänget "Biljardklubben Framtiden" med mycket komplicerade inbördes relationer. I återblickar får man följa MaryMaries liv från barndomen och dessutom de två parallella historierna om Mary och Marie efter makens olycka. Betyg: EEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar